Duurzaamheid School Max - Waterkracht

Duurzaamheid is een hot topic; niet alleen voor volwassenen, maar ook voor de basisschoolleerlingen van School Max. Hier wordt de kinderen geleerd zuinig om te gaan met energie door leuke proefjes en activiteiten.

 

Vandaag is het de beurt aan groep 5 en 6. Onder leiding van meester Sjors Dijk leren zij hoe waterkracht werkt.

 

“Waterkracht blijft bestaan”, vertelt meester Sjors, “Doordat het nooit ‘op’ kan gaan is het duurzaam, net zoals windkracht. De wind waait immers altijd”. De leerlingen knikken aandachtig. Op de achtergrond is een zelfgemaakte, langwerpige plastic bak te zien. Deze is gevuld met water en een plaat om golven mee te maken. “Hier gaan wij straks experimenteren met waterkracht”, vertelt meester Sjors.

 

De leerlingen mogen allereerst zelf een fundering bouwen voor een kleine vuurtoren. Deze fundering wordt gemaakt van stenen. “Maak ‘m zo stevig mogelijk; we gaan straks testen of de vuurtoren niet omvalt door de kracht van de golven!”

 

Ook bouwen de leerlingen bootjes van aluminium folie. “We zullen straks testen hoeveel kleine steentjes de boten aankunnen”, aldus meester Sjors. “Hoe meer gewicht de boot kan dragen, hoe sterker de boot blijkt te zijn”. Een meisje begint enthousiast aan haar bootje. “Er kunnen wel 28 steentjes op!”, roept ze een paar minuten later. Verschillende methoden worden uitgetest: eerst het bootje leeg op het water leggen, of juist al een paar steentjes er in?

 

Dezelfde nieuwsgierigheid komt naar boven bij de experimenten in de waterbak. Wat gebeurt er met het badeendje, de pingpongbal of de vuurtoren met zelfgemaakte fundering? En wat als we er een dijk bij bouwen? De leerlingen én meester Sjors genieten er duidelijk van. “Zo zie je maar, een actueel thema zoals duurzaamheid is belangrijk om de kinderen mee te geven, maar vooral ook heel leuk om gewoon eens te doen!”.

 

Naar overzicht