Duurzame bedrijfswagens

Ook de bedrijfswagens en de panden waar deze in worden onderhouden worden duurzamer: dat bewijzen Bert Roordink en Cees van der Wind van Roordink Bedrijfswagens.

Klant

“Wij zijn continue bezig met het milieu en de toekomst”, vertelt Roordink. “Naast dat wij dit zelf erg belangrijk vinden, wordt er ook naar duurzaamheid gevraagd vanuit de klant. Zo zijn wij dealer van DFSK, dit merk levert o.a. elektrisch aangedreven bestelwagens. Op die manier wordt duurzaamheid een onderdeel van onze aanbiedingen. Maar uiteraard zetten ook onze andere merken vol in op duurzame aandrijflijnen met Hydrotreated Vegetable Oil, elektriciteit of (aard)gas. Met name het gebruik van HVO, een duurzame synthetische biodiesel, is zeer actueel. Dit is gemaakt uit afvalstoffen en toepasbaar in bestaande dieselmotoren”.

Milieubewust

“We willen met het pand in Veenendaal en onze producten uitstralen dat we graag milieubewust bezig zijn”, aldus Van der Wind. “In 2013 zijn we gestart in dit pand: we installeerden direct een warmtepomp met warmte en koude opslag. Hierdoor is ons gasverbruik zeer laag. Zo zijn we al jaren bezig met het groen inrichten van het pand. Op het verlanglijstje staan nog zonnepanelen, ledverlichting en laadpalen natuurlijk! Ook zouden we graag gasloos willen ondernemen, dat lijkt ons een mooi streven”.

Energiemanager

Energiemanager Laurens Wiersma heeft een bezoek gebracht aan Roordink Bedrijfswagens om een energiescan uit te voeren. “Samen hebben we besproken wat onze wensen zijn en ook wat mogelijk is binnen het bedrijf. Dit alles is keurig besproken in een rapport. Veel ondernemers willen de duurzame kant op, maar zien door de bomen het bos niet meer. Wiersma biedt overzicht en is daarnaast een plezierig persoon om mee te sparren”.

Investering

Roordink en Van der Wind zijn enthousiast over het proberen van nieuwe dingen. “Vooral als het om het pand gaat is het niet erg als de terugverdientijd iets langer is”, vertelt Roordink. “Gelukkig valt de terugverdientijd tegenwoordig mee; het is goed te overzien”, vult Van der Wind aan. “Je moet het zien als een investering. We hebben liever iets dat duurder is in aanschaf, maar weinig energie verbruikt. Daar heb je jarenlang plezier van”, vertelt Roordink. “Daarnaast draait het niet alleen om grote aanpassingen: iets simpels als ledverlichting in plaats van halogeen brengt al zoveel voordelen, dat weten we uit ervaring bij andere vestigingen”.

Volg je gevoel

Mocht het financiële voordeel niet voldoende zijn, geeft Roordink aan, kijk in dat geval naar het sociaal-maatschappelijke aspect: “Denk aan de aarde waarop wij leven, maar ook aan je medewerkers”. Van der Wind is het hiermee eens: “Reken niet altijd alles precies uit, maar volg ook eens je gevoel. Zorg goed voor je medemens. Uiteindelijk gaat de aarde waarop wij leven ons allemaal aan”.

Naar overzicht